фото: GEZE GmbH
фото: GEZE GmbH
фото: GEZE GmbH
фото: GEZE GmbH
фото: GEZE GmbH
фото: GEZE GmbH
фото: GEZE GmbH

Обладнання GEZE - відтепер на вході у велетенську печеру Ласко, де збереглися найдавніші художні витвори людства

Компанія GEZE разом з багаточисельними художніми майстернями (більше 2000) взяли участь у відтворенні доісторичної печери Ласко у Франції, провінція Дордонь.

Вченими доведено, що наскальні малюнки печери Ласко були зроблені в епоху пізнього палеоліту, щонайменше за 17 000 років до нашої ери. Настінний живопис в оригінальній печері вважається найдавнішим здобутком художньої творчості людства. Ще Пабло Пікассо, вперше відвідавши печеру Ласко, сказав: «Ми так нічому й не навчилися!». Саму печеру випадково відкрили четверо підлітків у 1940 році, які прогулювалися лісом поблизу містечка Монтіньяк. Її відкриття одразу стало сенсацією: у печері були знайдені найрізноманітніші малюнки, що чудово збереглися з прадавніх часів — зображення більше 2000 фігур і знаків, переважно тварин. З 1979 року печера належить Всесвітній культурній спадщині ЮНЕСКО.

Від Ласко до Ласко IV

З 1948 року сюди приїжджають тисячі людей, щоб подивитися на унікальні настінні об’ємні зображення та гравюри биків, зубрів, буйволів, диких коней, оленів та ведмедів. Через погіршення стану малюнків оригінальну печеру було закрито у 1963 році. Зараз біля підніжжя пагорба цієї печери відкрита четверта та найвдаліша точна копія – Міжнародний центр печерного мистецтва Ласко IV (Centre International d’Art Pariétal — Lascaux IV), яка повністю відтворює оригінальну печеру. Потреба в цій та попередніх точних копіях печер була зумовлена збільшенням потоку її відвідувачів.


Печерна архітектура з сучасним обладнанням

Комплекс, що імітує печеру, врізається в гірську породу на переході між лісовим пагорбом і долиною. В будівлю з гострокутними краями завдовжки 150 метрів та загальною площею 8500 квадратних метрів світло потрапляє через єдиний боковий фасад і скляний фасад даху. Інша частина будівлі з площею печерних стін у 900 квадратних метрів — підземний комплекс з залами та тунелями, який також імітує розташування в оригінальній печері. Успішна реалізація відкриття даного комплексу стала можливою завдяки об’єму інвестицій майже у 60 мільйонів євро, та головне – завдяки злагодженій співпраці архітекторів норвезького бюро Snøhetta з художниками (більше 40)  та підприємствами (більше 150), а також використанню найсучасніших інженерних систем і музейного обладнання.

На вході в ультрасучасний світ виставкового комплексу відвідувачів зустрічає дверна автоматика GEZE. Двоє автоматичних розсувних дверей з приводом Slimdrive SL NT-FR, що розташовані на входах з просторими тамбурами, чудово гармонують зі скляним фасадом, який простирається по всій ширині будівлі, не привертаючи до себе зайвої уваги. Такі ж двері з приводами Slimdrive висотою лише 7 сантиметрів встановлені всередині тамбурів. Абсолютно ідентичні двері триметрової висоти та з шириною проходу понад 2-х метрів забезпечують зручний безбар’єрний вхід у фойє навіть під час великого напливу відвідувачів. Ширину відкривання, час утримання у відкритому положенні та швидкість зачинення  дверей можна відрегулювати індивідуально до конкретної потреби. Сучасна система керування змінює час утримання дверей у відкритому положенні відповідно до потоку відвідувачів. Коли частота проходів крізь двері збільшується, система керування автоматично збільшує проміжок часу відкритих дверей. Швидкий і безпечний вихід з будівлі в випадку небезпеки забезпечують приводи та системи керування, функції яких дублюються.

Метою розробників комплексу було передати відвідувачам ті самі враження, які пережили ті чотири підлітки, що знайшли печеру ще у 1940 році. Після темної зони, яка створює відповідний настрій під час її відвідування, відвідувачі потрапляють у приміщення на зразок передпокою з двома одностулковими автоматичними розсувними дверима синьо-чорного кольору  Slimdrive SL NT розташованими підряд, за якими знаходиться 240-метрова точна копія печери. Після знайомства зі світом унікального живопису, на відвідувачів очікує особливий Навчальний курс інтерпретації змісту малюнків епохи палеоліту, що був спеціально розроблений з використанням найсучасніших технологій обробки зображень.

На вході в навчальне приміщення встановлені двостулкові двері з ручним керуванням. Такі двері допомагають працівникам музею не допускати перевищення конкретної кількості відвідувачів у приміщенні. Системи зачинювачів GEZE були використані як оптимальне рішення для асиметричних протипожежних дверей. Координатор зачинення стулок, непомітно вбудований у тонку шину ковзання, стежить за  тим, щоб основна стулка залишалася відкритою, поки не закриється додаткова стулка. Після проходу, зокрема після поспішного виходу людей в випадку небезпеки, обидві стулки бездоганно і своєчасно закриваються, чим підтверджують виконання своєї основної функції — забезпечення захистом від вогню та диму.

Автоматичні системи розпашних дверей є частиною мальовничих декорацій печери у поєднаних одна з одною виставкових і проекційних залах: «Театр печерного мистецтва» (Théatre de l’art pariétal) показує, наскільки важливою була печера Ласко в дослідженні найдавнішого печерного живопису для людства усього світу. Кожен відвідувач має можливість вивчити оригінальну печеру до найменших дрібниць, переглянувши фільм у 3D-форматі. «Галерея уяви» (Galerie de l’imaginaire) з залученням інтерактивних засобів висвітлює взаємозв’язки між печерним живописом і сучасним мистецтвом. Двері автоматично зачиняються перед вмиканням проекторів і відкриваються після завершення показу. Необхідний рівень безпеки забезпечується завдяки  встановленим важким звуконепроникним дверям та відповідним датчикам. Вони контролюють стан дверей, щоб звуки під час презентацій не долітали до наступної зали. Така робота не проблема для потужних систем приводів Powerturn (у тому числі з висотою у 7 сантиметрів!). Вони тихо й легко пересувають дверні стулки. Крім того, ці приводи виявились ідеальним рішенням для безпечного та швидкого проходу відвідувачів крізь двері між залами. Завдяки функції Smart swing двері можна без зайвих зусиль відкрити вручну, незважаючи на їх вагу.

На виході з останньої проекційної зали встановлено двостулкові автоматичні розпашні двері. З постійним відкриванням і зачиненням цих дверей чудово справляються приводи TSA 160 NT-IS. В разі потреби – можливе використання додаткової стулки менших розмірів. Параметри руху обох дверних стулок також можна налаштувати індивідуально. Ці двері водночас гарантують і доступність, і рівень безпеки, необхідні під час евакуації. В випадку небезпеки їх також можна відкрити вручну – вони працюватимуть як двері, оснащені зачинювачем.

Індивідуальні рішення з асортименту GEZE

Експерти проектно-консалтингової компанії VPEAS із Бордо зіграли важливу роль в реалізації проекта: їх підтримка була дуже доречною як для архітекторів, так і для підприємств, яким доручили будівельні роботи. На їх знаннях і багаторічному досвіді роботи з музеями та архітектурними історичними пам’ятками також оснований вибір конструктивних елементів.

«З широкого асортименту продуктів GEZE ми вибрали ідеальні рішення для цього унікального проекту. Вони поєднують у собі функціональність і мінімалізм — саме ті риси, яким приділяється значна увага в більшості важливих архітектурних комплексах. Це однаково стосується як автоматичних дверних систем, так і зачинювачів. GEZE — один з небагатьох виробників багатофункціональних дверей, які відповідають не лише стандартам безпеки, а й вимогам архітекторів до дизайну та зовнішнього вигляду», — розповідає Ксав’є Фава (Xavier Favand), експерт компанії VPEAS.